Campingdagbok 2023-10-21

 Trots att vinden från nordost gör allt vad den kan för att hålla oss vakna, faller iallafall jag in i en orolig sömn. Husvagnen skakar och den tunna tältduken slår i den hårda vinden. När gryningen kommer lyser väderomslaget med sin frånvaro. 

Efter en kopp kaffe gör sig nöden påmind och jag vaggar upp mot servicehuset. Lättad på flera sätt tar jag en sväng om om receptionen för att än en gång bli påmind om att köpa toakem annorstädes.

Med en rabatterad rulle mjölkchoklad och en sprillans ny burk med blåa, små och svindyra påsar toakem går jag ner mot stranden. Dånet från det vindpinade innanhavet är öronbedövande och samtidigt spännande. Kanske kan jag knäppa något foto.

Fingrarna blir snabbt röda och frusna. Jag är precis på väg att vända mig om och ila hemåt när jag ser en drake i luften. Häpen tar jag några steg närmare strandkanten och blickar ut över Kinnevikens ilsket skummande vatten. Två tappra kitesurfare har en av deras bästa stunder i år, garanterat. De flyger fram över den oroliga ytan i hisnande fart. Det är nog tur att de har öron, annars hade deras mungipor gått runt huvudet. 

Jag försöker fånga detta skådespel. Det är svårt när vinden rycker i min gröna anorak och känseln i fingrarna är borta. När de vågade surfarna vänder vid marinan och drar ner efter sjökanten mot hundbadet drar jag mig hemåt. Trots stelfrusna händer och dyngsura kläder är jag ändå uppspelt av det jag nyss har bevittnat. Häftigt!

Det blir ingen mer utgång denna dag. Vi kurar ihop oss i vagnen och njuter av friden. Vi sover en stund. Vissa längre än andra. Vi lagar mat. Hamburgare och pommes. Vi ångrar inte beslutet att installera en ugn i vagnen.

Omslaget kommer och kvällen blir lugn. I morgon lämnar vi vårt "andningshål" för två veckor i stan. Längtar redan tillbaka!





Kommentarer

Populära inlägg